Hem » Aktuellt » Lars T Gåreberg har avlidit

Lars T Gåreberg har avlidit

Kyrkoherde Lars T Gåreberg har somnat in i morse efter en tids sjukdom. Lars började som kyrkoherde i Råda församling 1981 och efterträdde den konservative S O Berglund.

–       Under Lars tid har Råda blomstrat och vuxit till en öppen församling med stora flöden, högt i tak och låga trösklar, säger Daniel Tisell, kyrkoherde i Råda församling.

Gåreberg skulle ha slutat som kyrkoherde vid årsskiftet 2017/2018. Hans efterträdare Daniel Tisell börjar istället omedelbart.

–       Lars var en person som gjorde intryck. Nästan alla i Mölnlycke har en historia om honom, allt ifrån att sälja prästost på Terningen och åka segway på konfirmationen, till viktiga och allvarliga samtal, både i det offentliga rummet och privat. Han hade en förmåga att få alla att känna sig välkomna till Råda, oavsett hur kyrkvan man är eller vad man tror på, säger Lars Roslund, ordförande i kyrkorådet.

–       Lars T Gåreberg var en visionär och entreprenör. Han var okonventionell, alltid med en glimt i ögat, men med tydlig teologisk förankring. Han insatser för församlingen har varit ovärderliga.

Det finns en kondoleansbok i Råda Rum för de Mölnlyckebor som vill uttrycka sitt deltagande och tankar.

Enligt Lars önskan sker begravningen den 27 juni kl 16.00 i Råda Rum.

2 tankar om Lars T Gåreberg har avlidit

• Hanna Rohdin
    Postad den 4 juni, 2017 kl 11:53
    Tack fina, kära Lars för att Du visade mig och många andra vikten av öppenhet och förståelse. Jag kommer alltid bära med mig minnet av Dig djupt inne i mitt hjärta! Ha det riktigt härligt där Du är!

• Tack för att du fick oss att skratta på din föreläsning när jag utbildade mig till förskolärare med examen julen 1982. Det glömmer jag aldrig. Jag förstod aldrig då att du verlugen var präst. Stilig var du också. Vi var ju bara damer mellan 18 och 47 som hade arbetet som barnskötare i minst 5 år på heltid. Det var ett krav då för att komma in.Vi visste vad vi ville åtminstone de äldre av oss. När jag sedan läste att du själv körde bussar med hjälpmedel till Palestina tror jag att det var blev jag ännu mer positivt överaskad. Bilden av dig stämde inte riktigt. Den där rolige stilige äldre mannen med de kontroversiella men helt riktiga åsikter. Framförda på ett humoristiskt sätt. Du fick oss verkligen att reagera och i synnerhet mig tror jag. Redan då kristen i sin början på min egen livsvandring.
    Du var en stilig gentleman som kom in i föreläsningssalen och golvade oss direkt på första utslaget !
    Tack ! Ditt namn skall jag aldrig glömma !
    Hoppas de ber för dina anhöriga som säkert finns på plats och sörjen en älskad och saknad nära anhörig. Herre var med dem och gör sorgen lättare att bära. Gud välsigne er alla som stått bakom en så kariskmatisk person.