Hem » Aktuellt » Konsert: Svenska kammarkören i Råda kyrka

Konsert: Svenska kammarkören i Råda kyrka

Svenska kammarkören framför “Kärlekens väg” söndagen den 21 mars 2010 kl 18.00 i Råda kyrka. Ett tillfälle att lyssna till körmusik på mycket hög nivå.

Claes Gunnarsson cello (solocellist på Göteborgs Symfoniker)
Svenska Kammarkören
Simon Phipps dirigent

Musiken
Gregorio Allegri Miserere, Krzysztof Penderecki Stabat Mater och John Tavener Svyati. Passionsmusik av Pjotr Tjajkovskij, Johann Sebastian Bach, Knut Nystedt, Francis Poulenc, Sven-Erik Bäck och Orlando Gibbons.

Jesu död och lidandet som föregick har inspirerat kompositörer genom århundraden, till att skriva musik som uttrycker den innerliga kärlek som fastetiden bottnar i. I Svenska Kammarkörens konsert får vi följa Jesus på Kärlekens väg från intåget till Jerusalem, med Orlando Gibbons Hosanna to the Son of David, till korsfästelsen som skildras i Stabat Mater av Krzysztof Penderecki. Tillsammans med Claes Gunnarsson, cellosolist i Göteborgs Symfoniker, framförs John Taveners meditativa Svyati.

Biljetter
Biljetter 120 kr.
Biljettförsäljning i entrén till Råda kyrka på konsertdagen från klockan 17.00.

Svenska Kammarkören
Svenska Kammarkören, tidigare känd under namnet Simon Phipps Vokalensemble, bildades i Göteborg 1997 och leds sedan dess av dirigenten Simon Phipps. De senaste åren har präglats av en rad framgångar i såväl svenska som internationella sammanhang; Grand Prixvinnare i körtävlingen Florilège Vocal i Tours (2007) samt Rikskonserters utmärkelse Årets kör 2006, för att nämna ett par. Vid sidan av ett antal inspelningar för Sveriges Radio P2 har kören spelat in flera skivor.

Körens mål är att presentera körmusik på hög nivå för en bred publik och att vara ambassadör för svensk körmusik internationellt. Svenska Kammarkören är prisbelönt för sin starka och dynamiska kommunikation och har en strävan att förmedla musikens kraft så direkt att konserten ger eko långt efter det att spelplatsen har lämnats.

Lär mer om kören på www.svenskakammarkoren.se

Välkomna!