Hem » Aktuellt » Margareta Kristensson – Akvarell och olja

Margareta Kristensson – Akvarell och olja

Margareta Kristensson visar akvareller och oljemålningar i Råda församlingshem den 11 januari – 28 februari 2010.

Margareta Kristensson är född 1943 i Boden. Hon är utbildad lärare och har målat sedan unga år. Hon är autodidakt samt har kompletterande utbildningar hos; Hammarbykyrkan (målning), Solvik folkhögskola (modell, kroki), Malte Nyberg XII (olja), Lorenz Hartman (skulptur), Eje Lönn (akvarell), Otto Ödling (teckning), Lena Linderholm (akvarell), Yon Sundberg (olja, akvarell). Hon har deltagit i målarresor runt om i Europa, bl.a. Algarve, Assisi, Florens, Pompeji, Provence, Rhodos, Rom, S:t Petersburg. Margareta är med i Ö-viks konstnärsklubb, Höga Kusten Konstnärerna och Spira gruppen.

Sin första utställning hade Margareta 1968 i Västernorrland och har sedan dess deltagit i såväl separat som samlingsutställningar, bl.a. Länsutställningar – Bollnäs, Norrbyskär – Västerbotten, Hammarbykyrkan – Stockholm, Utviksgården – Ullånger, Bostället – Alfta, Rådhuset – Ö-vik, Arken – Ö-vik, Kyrkstugan – Själevad, Solbacken – Dekarsön, Museet – Ö-vik, Varvsberget – Ö-vik.

Margareta är en bildkonstens mångsysslare. Hon är en skicklig skulptör, frodig kolorist i olja, mjuka och finstämda akvareller, porträttmålning. Aforismer samt illustrationer till tidningar och utbildningslitteratur finns också på hennes repertoar.

Kommentarer är stängda